یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
0937-1464-764

دلایل شکست آموزشگاه های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

Payam Hayati

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

301

چرا آموزشگاه ها با وجود حجم زیاد تبلیغات متنوع ، برگزاری کارگاه ها و سمینارهای رایگان و ارائه مدارک های مختلف تعداد دانشجویان آنها کاهش پیدا کرده است و این روند همچنان ادامه دارد؟!

در ادامه به بررسی چند عامل اصلی که باعث این اتفاق شده است می پردازیم...

اینترنت و هزینه ها

با پیشرفت گروه های آموزشی و به وجود آمدن رقابت های فشرده در شبکه های مختلف اجتماعی که اکثریت رایگان هستند و همچنین وجود بسته های آموزشی به روز با هزینه های خیلی پائین تر از هزینه دوره های آموزشی در آموزشگا ه ها جدای از زمان و هزینه های رفت و آمد، پشتیبانی از سرفصل های متعدد، پشتیبانی آنلاین و همچنین رشد زبان انگلیسی در جامعه که باعث دسترسی مستقیم به منابع اصلی و ترجمه نشده می شود از علت های بسیار مهم در به زانو در آوردن مجتمع های آموزشی می باشند.

آموزش های ناکارآمد

در برخی از آموزشگاه ها روند آموزش همانند آموزش های آکادمیک دانشگاهی برقرار است! این سوال پیش می آید اگر سبک تدریس دانشگاه ها مطابق با صنعت و بازارکار بود پس چرا دانشجویان بعد از پایان دانشگاه جایی در بازار کار ندارد؟!

استفاده از اساتید باسواد دانشگاهی و بیسواد بازار کار

خیلی از آموزشگاه ها اساتیدی را به خدمت می گیرند که دارای مدارک دانشگاهی بالا رتبه و حتی دکترا هستند ، زمانی که در دوره های این اساتید شرکت می کنید می بینید که صحبت ها و نگرش ها رو به بازار کار هست اما نحوه تدریس و حتی نحوه ارائه تمرین ها همان سیستم و مسائل دانشگاهی است!

سال های پیش بنده فریب دوره ای با نام تربیت متخصص ارشد بانک های اطلاعاتی را خوردم ، تمام شهررا پر از تبلیغات متنوع کرده بودند و با توجه به اینکه موسسه آموزشی یکی از برندهای ارائه آموزش در گذشته بود باعث اعتماد سازی شده بود اما دقیقا با شروع دوره اتفاقات فوق رخ داد و بنده با توجه به پرداخت وجه شهریه و کسر حداکثری آن پس از شروع دوره جهت انصراف ، گرفتار دوره ای بدون نتیجه شدم که با بارها شکایت نیز راه به جایی نبردم.

گذشته از این تدریس و آموزش علوم یاد گرفته شده برای هر شخص میسر نیست ، برخی افراد به خوبی یاد می گیرند اما در انتقال داده های خود مشکلات متعددی دارند که متاسفانه این امر در به خدمت گرفتن اساتید در آموزشگاه ها به ندرت رعایت می شود و آزمونی برای بررسی این امر وجود ندارد.

بروزرسانی

بروزرسانی در سرفصل های بهترین آموزشگاه ها نیز به کندی انجام می گیرد و با توجه به رشد روزانه تکنولوژی ، همواره و حداقل یک گام این موسسات از بازارکار و تکنولوژی های روز عقب تر هستند این امر در آموزشگاه های فنی و حرفه ای بسیار مشهود تر است.

 

تبلیغات غیر حقیقی

متاسفانه در حال حاضر اکثریت تبلیغ ها با اصل و حقیقت موضوع فاصله زیادی دارند بیان عناوینی از جمله اینکه "این دوره تضمین اشتغال دارد" ، "پول سازی بدون سرمایه" و یا این قبیل عناوین را تنها سرابی جهت جذب دانشجو بدانید.

(منظور از شغل ، کاری با درآمد اداره کار و بیمه از ماه سوم یا کارآموزی نیست! هر چند در همین هم ابهامات زیادی هست)

 

این مقاله بروزرسانی می شود .

نظرات و پیشنهادات خودتون رو جهت تکمیل این مقاله به آدرس ایمیل زیر ارسال نمائید :

Payam.hayati@yahoo.com