آموزش طراحی و برنامه نویسی وب

دو راهی فلاتر یا ری اکت نیتیو

دو راهی فلاتر یا ری اکت نیتیو، کدام را باید انتخاب کنم؟ کدام برای من به عنوان یک توسعه دهنده اپ بهترین انتخاب خواهد بود؟

دو راهی فلاتر یا ری اکت نیتیو

 

در این مقاله سعی کردم به صورت بی طرف این دو رو با هم از جنبه های مختلف بررسی و مقایسه کنم.

پیداش، فلاتر(Flutter) جدیدتر هست یا ری اکت نیتیو(React Native)؟

فلاتر (Flutter) توسط شرکت گوگل و در سال 2018 ارائه شد. اما ری اکت نیتیو کمی قدیمی تر هست و این محیط توسعه در سال 2015 توسط فیسبوک معرفی شد.

 

تفاوت در برنامه نویسی

میشه گفت مهمترین تفاوت این دو در زبان برنامه نویسی آنها هست، فلاتر بر اساس زبان دارت پایه ریزی شده اما ری اکت نیتویر از زبان جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند.

تفاوت بزرگ دیگه در معماری فنی می باشد، ری اکت نیتیو از جاوا اسکریپت به عنوان پلی برای رسیدن به ماژول های نیتیو مورد استفاده در اپ استفاده می کنه اما فلاتر همه کامپوننت های لازم رو در خودش داره.

 

کارآیی (performance) کدام بهتر است؟

بدون هیچ تردیدی کارآیی، عملکرد و سرعت فلاتر بالاتر از ری اکت نیتو هست و مهمترین دلیل این امر استفاده از زبان نیتیو هست.

زبان نیتیو دارت به صورت مستقیم به زبان ماشین تفسیر میشه در صورتی که در ری اکت نیتیو ما از پل جاوا اسکریپت استفاده می کنیم و این خودش حداقل یک مرحله به مراحل تبدیل اضافه می کنه. شاید در نگاه اول این میزان چشمگیر نباشه اما در نهایت این یک واقعیت هست.

مطالعه بیشتر

 

طراحی و گرافیک

ری اکت نیتیو کامپوننت های متفاوتی رو برای ارائه در پلتفرم های مختلف رندر می کنه و این کامپوننت ها از نظر ظاهری در پلتفرم ها از جمله ios, android کمی متفاوت هستند. اما این مشکل در فلاتر وجود ندارد.

تفاوت ری اکت نیتیو و فلاتر از نظر طراحی و گرافیک

تفاوت ری اکت نیتیو و فلاتر از نظر طراحی و گرافیک

 

کدام در مارکت برنده است (Time to Market)

در اینجا هم فلاتر برنده مسابقه ست، فلاتر تنها از یک زبان برای پلتفرم های مختلف استفاده میکنه در صورتی که موتور ری اکت نیتیو معمولا چندین اپ با عناصر نیتیو برای پلتفرم های مختلف تولید می کند.

کدام در مارکت برنده میشه؟ (فلاتر یا ری اکت نیتیو)

کدام در مارکت برنده میشه؟ (فلاتر یا ری اکت نیتیو)

 

اطمینان و پشتیبانی

هر دو توسط شرکت های بزرگی تولید شدند که سابقه خوبی در طراحی و تولید اپ های موبایل دارند پس می تونیم نتیجه بگیریم که هر دو جامعه توسعه دهنده قابل اطمینان هستند و در زمان بروز مشکل و خطا می تونیم روی پشتیبانیشون حساب باز کنیم.

 

سازگاری

فلاتر از نسخه اندروید 4.1 به بعد و همچینن ios 8 به بالاتر پشتیبانی میکنه، در مقابلش ری اکت نیتیو از اندروید 4.1 و ios 10 به بعد پشتیبانی می کنه.

همچنین فلاتر از پلاگین های مختلفی که توسط گوگل تولید شدند برای این نسخه ها استفاده می کنه به عنوان مثال: GEO Location, Mapping به همین خاطر فلاتر انتخاب کاملی برای اپ های مسیریابی هست اما ری اکت نیتیو تنها برای “One Time Location” ها عملکرد بهینه ای دارد.

 

محبوبیت، کدام یکی در جامعه توسعه دهندگان محبوب تره؟

بر اساس آمار گوگل ترند از سال 2018 تا 2022 فلاتر رشد قابل توجه ای داشته و ری اکت نیتیو رو پشت سر گذاشته.

خط قرمز فلاتر و خط آبی رشد ری اکت نیتیو از نظر محبوبیت (منبع)

همچنین در گیت هاب فلاتر دارای 144k ستاره هست اما گیت  هاب ری اکت نیتیو  104k ستاره رو تا به الان (2022)دریافت کرده.

 

چه شرکت هایی از ری اکت نیتیو و فلتر استفاده می کنند؟(اپ های مهمی که با فلاتر و ری اکت نیتیو ساخته شدند)

هر دو رزومه خوبی از شرکت های بزرگ در کارنامه دارند فلاتر غولی به نام ایبی و ری اکت نیتیو اپ های بزرگی چون اسکایپ و اینستاگرام را تولید کرده اند.

اپ های مهمی که با فلاتر و ری اکت نیتیو ساخته شدند

اپ های مهمی که با فلاتر و ری اکت نیتیو ساخته شدند

 

جمع بندی

در این مقاله کفه ترازو به سمت انتخاب فلاتر هست اما به عنوان یک توسعه دهنده پیشنهاد می ککنم دو چیز رو فراموش نکنید:

1) پیشینه خودتون رو در نظر بگیرید، اگر شما سابقه ای در یادگیری و کاربردی زبان جاوا اسکریپت و کتابخانه ReactJs دارید مطمئنن ری اکت نیتیو انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

2) علاقه رو دخیل کنید، همه ما برنامه نویسان و توسعه دهندگان به سمت یک تکنولوژی یا زبان بیشتر سوق داریم تا سایر، راهی رو انتخاب کنید که باهاش همسیر بشید.

 

در پایان امیدوارم که این مقاله برای شما دوستان مفید واقع شده باشه، اگر هنوز سوال و ابهامی در انتخاب یکی از این دو محیط توسعه دارید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا در موردش با هم صحبت کنیم.

 

2 دیدگاه در “دو راهی فلاتر یا ری اکت نیتیو

  1. محمد گفت:

    سلام و عرض ادب
    علاقه دارم توی حوضه فرانت کارکنم و تا الان Html و css رو یادگرفتم اما کلی سوال توی ذهنمه که هیچ جا جواب نگرفتم و ازینجا به بعد نمیدونم چیکارکنم و چه چیزی برای یادگیری بهتره…
    میشه راهنمایی کنید که جاوا اسکریپت رو یادبگیرم یا دارت و فلاتر رو؟؟؟
    اصلا کدوما بیشتر بدرد میخوره؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. درود
      ابتدا باید حوزه مورد علاقه خودتون رو انتخاب بفرمایید. به عنوان مثال بنده علاقه دارم در حوزه طراحی وب سایت بخش فرانت اند کار کنم، بنابراین نیاز است در این مسیر مواردی از قبیل: HTML,CSS,Sass,JavaScript,jQuery رو یاد بگیرم و در مرحله پیشرفته تر به یکی از فریم ورک ها یا کتابخانه های ی جاوا اسکریپتی مثل ReactJS مسلط شم، در نهایت تولید نمونه کار می کنم و برای شرکت های مرتبط نیازمند نیرو رزومه ارسال خواهم کرد.
      فلاتر مربوط به حوزه طراحی و برنامه نویسی موبایل است که مسیر یادگیری آن با دنیای وب متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *